Trainer en spelers bij DUNO smachten naar wedstrijden

2 december 2020 12:00

Gerwin van Beusichem

DUNO plant eerste oefenduels maar tegelijk is het spelen van wedstrijden nog ver weg.
Op repo in hoopvol Doorwerth.

Het optimisme regeert bij DUNO. Trainer Anoush Dastgir van de zaterdaghoofdklasser uit Doorwerth heeft na een korte coronastop weer twee vaste trainingsdagen ingelast, op weg naar competitievoetbal in het nieuwe jaar. Zelfs de eerste oefenduels staan al gepland, voor begin januari. Onder groot voorbehoud, maar toch.

Terwijl de spelers trainen gaat op zaterdagochtend voorzitter Richard Vacquier Droop op het kantinedak tekeer met een bladblazer. Er komt al maanden geen publiek meer bij de club maar onderhoudswerk gaat door.

,,Dat blad verstopt de regenpijpen en dan loopt het water niet weg”, meldt Vacquier Droop vanaf het dak nadat hij de bladblazer even heeft uitgeschakeld. Het apparaat maakt zo veel herrie dat trainer Dastgir zich op het veld amper verstaanbaar kan maken. ,,Dan krijgen we lekkages binnen. Moeten we niet hebben natuurlijk.”

Binnen is het droog, maar stil. De stoelen staan op ‘zaterdag wedstrijddag’ werkloos met de poten omhoog op tafel. Klokken nog op de zomertijd.

,,Toch ben ik écht blij hier weer te zijn.” Spits Roy Talsma, topscorer van DUNO toen de competitie in oktober werd stilgelegd, komt binnenlopen. De Arnhemmer is licht geblesseerd en heeft een uur niets anders gedaan dan rondjes lopen op het veld waar zijn ploeggenoten trainden. ,,Ook al kon ik niet meedoen, gewoon hier zijn met de jongens vind ik al weer leuk. Dat heb ik echt gemist.”

Spelers bij de nationale ploeg al een jaar niet gezien

Ook trainer Dastgir is blij terug te zijn op het veld. Het leven van de 31-jarige Afghaan ís voetbal: hij is coach bij DUNO, bij eersteklasser NEC én bondscoach van zijn geboorteland. Maar alles lag plat de afgelopen tijd.

,,Mijn spelers bij de nationale ploeg heb ik al een jaar niet meer gezien”, zegt Dastgir, die alle WK-kwalificatieduels zag worden verplaatst naar volgend jaar in verband met corona. ,,Eind december staat er nu een trainingskamp gepland in Qatar, hopelijk kan dat doorgaan.”

In de tussentijd prijst Dastgir zich gelukkig met zijn gemotiveerde DUNO-selectie. ,,Ze wilden zelf weer gaan trainen. Dat is doorslaggevend. Je kunt als trainer wel van alles willen maar als de jongens het niet zien zitten, ben je nergens. Ik ben er blij mee, hele dagen thuiszitten was niks.”

Een oefenwedstrijd op 2 januari?

Op de training ontbreekt aanvaller Faysal Shayesteh, de international van Afghanistan die DUNO dit seizoen kwam versterken. ,,Dat was ook de afspraak; tot de winterstop. Nu richt hij zich op een nieuw contract in India of Thailand. De kans dat hij nog terugkomt hier? Schat ik op tien procent.”

Er wordt deze weken wel meer geredeneerd in percentages. Hoe groot is de kans dat er in januari weer competitievoetbal wordt gespeeld? Niemand weet het. Hoe groot is de kans dat DUNO op 2 januari het geplande oefenduel met derdedivisionist Ter Leede speelt? Dastgir weet het niet.

,,We hebben drie oefenwedstrijden gepland in januari, maar als die dan nog niet mogen worden gespeeld in verband met de maatregelen schuiven we ze door. Tot die tijd trainen we lekker verder, in viertallen op het veld.”

Voorzitter Vacquier Droop is eindelijk klaar met de bladblazer en de rust is wedergekeerd in Doorwerth. Direct na de training vertrekken de spelers in kleine groepjes van het sportpark. Geen biertje, geen gezelligheid. Maar iets is beter dan niets.

Duno_selectie_aan_het_trainen_op_15_meter_afstand.PNG

Voorzitter_Duno_Richard_Vacquier_met_bladblazer.PNG

Voorzitter_Duno_Richard_Vacquier_op_kantinedak.PNG

Duno_selectie_smacht_naar_wedstrijden.PNG