Duno opent seizoen met klinkende zege

DUNO D 1

Achilles '29 1

Hoofdklasse A

31 augustus 2019 15:00

J. Aafouallah

Opstelling

Duno is de nieuwe competitie prima begonnen. De ploeg van nieuwe trainer Roy de Haan gaf in het thuisduel met Achilles '29 als tegenstander, een fraai visitekaartje af.
Hoewel het duel voor rust al door de thuisploeg werd gedomineerd, was de 1-0 voorsprong halverwege slechts een magere afspiegeling van de dominantie van de gerenoveerde basis elf. Na rust werd die overheersing ook nog eens luister bijgezet met de zo gewenste treffers. Op Sportpark De Waaijenberg werd het uiteindelijk 5-0.
De selectie onderging een ware metamorfose. Zo verruilde Purrel Fränkel zijn wedstrijdshirt met nummer 42 voor het trainingspak, om Roy de Haan, Jan Oosterhuis op de trainersbank was komen vervangen te assisteren. Maar ook keerden Dominique Kivuvu, Civard Sprockel, Jordy Balk, Nick de Bondt, Stefan Reijnders, Anass Aamri en Kevin Sissing niet meer terug in Doorwerth. Het 'sterrenensemble' werd vervangen door jeugdige en gretige talenten, zoals Cali Daniel (Jong NEC), Kurtley de Windt (TEC), Sam van Essen (De Treffers), Mats Grotenbreg (Vitesse), Rafael Boer (TEC), Emilj Astamirov (SKV) en laatstelijk nog Sherwin Grot (GVVV) Koen Huntelaar (De Graafschap).

In de afgelopen beker- en oefenwedstrijden werd toegewerkt naar een de basisformatie waarmee Achilles '29 succesrijk diende te worden bestreden. De Haan had voor de nieuwkomers Grotenbreg, Boer, Daniel, Grot en de Windt een basisplaats ingeruimd. Zij moesten er samen voor 'de blijvers', Patrick ter Mate, Renzo van Duren, Ted Heijckmann, Roy Talsma, Jochem Jansen en Bart van Brakel voor de eerste drie punten gaan zorgen.

Voor rust leek de thuisploeg met nog te veel ontzag voor de ontmantelde Groesbeekse formatie van trainer Arno Arts te spelen. Het meeste balbezit was er wel en ook de gewenste snelle openingstreffer. Die viel al na 9 minuten spelen, toen Cali koppend de Groesbeekse doelman passeerde. Daarna bleef Duno domineren, maar deed dat in een te laag tempo. Mede daardoor en de besluiteloosheid bij kansen van Grot en de Windt stond het bij rust nog 'maar' 1-0.

Na rust speelde Duno een tempo hoger en vlak nadat Kurtley de Windt een grote kans had gemist, scoorde Sherwin Grot de tweede Doorwerthse treffer op aangeven van De Windt. Hiermee was het verzet van de bezoekers uit Groesbreek gebroken en kon de ploeg van trainer De Haan aan het doelsaldo gaan werken. Aanvoerder Renzo van Duren kopte uit een corner van Roy Talsma de 3-0 in, waarna Talsma via de onderkant van de lat en de rug van de doelman de vierde goal fraai binnen schoot. Nadat Bart van Brakel en Roy Talsma lat en paal hadden geraakt, bepaalde invaller Koen Huntelaar op aangeven van Grot de eindstand op 5-0 voor de Doorwerthse koploper.

Bij Duno maakte Koen Huntelaar na tien minuten in de tweede helft zijn officiële debuut als aanvallende middenvelder.  De 21-jarige Huntelaar zat vorig seizoen in de selectie van De Graafschap in de Eredivisie en hoopt nu vier niveaus lager zijn voetbalgeluk te vinden. ,,Natuurlijk is de ambiance op De Vijverberg van een andere orde dan op De Waaijenberg, maar ik vind echt dat we een goede selectie hebben. Ik ken wel wat jongens van Vitesse en De Graafschap, maar ben hier ook goed opgevangen. Natuurlijk had ik gehoopt op een club in het betaalde voetbal, maar Duno heeft laten merken dat ze mij er echt graag bij wilden hebben. Ik combineer het voetballen met een thuisstudie marketing en communicatie. Ik heb het betaalde voetbal nog niet helemaal uit mijn hoofd gezet, maar moet nu eerst hier maar een basisplaats veroveren. Ik viel in als aanvallende middenvelder, bijna als tweede spits. Een interessante positie waarin ik me de komende periode verder hoop te ontwikkelen. Het is natuurlijk wel lekker dat ik direct een doelpunt meepik. Mats Grotenbreg zei al dat het een echte Huntelaar-goal was".

Bij Duno werd na afloop van de zege ook met spanning uitgekeken naar de bekerloting, om vervolgens te zien, dat er een thuisduel tegen Quick (3e Divisie zondag Den Haag) uit de koker kwam. De wedstrijd wordt of in Oosterbeek of bij WAVV gespeeld en zal zeer waarschijnlijk op woensdag 25 september gaan plaatsvinden. Aanstaande woensdag (4 september) oefent Duno in Groesbeek tegen Tweede Divisionist De Treffers.

Bron: Hoogenlaag

Overige artikelen in de media:

De Gelderlander Arnhem vrijdag 30 augustus

De Gelderlander Arnhem maandag 2 september