ACV pakt punt in Doorwerth

Hoofdklasse B

13 oktober 2018 15:00

P. Henshuijs

Doorwerth – ACV Heeft één punt overgehouden aan het duel tegen Duno D. Ondanks veel inzet kreeg het publiek weinig spektakel te zien. In de tweede helft kwam de wedstrijd meer tot leven al waren de kansen op de vingers van één hand te tellen. De wedstrijd speelde zich voornamelijk af op het middenveld. Aangezien zowel Duno D. als ACV de mogelijkheden die er waren niet konden benutten bleef de brilstand op het niet aanwezige scorebord van Sportpark De Waayenberg staan.

Eerste helft

ACV-trainer Fred de Boer moest puzzelen met zijn opstelling. Vorige week tegen Staphorst vielen Justin Mulder en Erik Eleveld geblesseerd uit. Beide spelers zijn voorlopig nog niet fit genoeg om te kunnen spelen. Deze week voegden ook Nick Westebring en Gijs Jasper zich bij de ziekenboeg. Gelukkig was Marco van der Heide weer terug van een schorsing. Hij nam zijn vertrouwde plaats in de aanval in. Op de flank kreeg Jonah van der Werf zijn eerste basisplaats van dit seizoen.

Kort na de aftrap was de eerste kleine mogelijkheid in de wedstrijd voor ACV. Doelman Patrick ter Mate kwam ver uit zijn goal en kon de bal niet veroveren. Ezra Schrijver kwam in balbezit en probeerde met een bekeken lob van ver te scoren. De bal ontbeerde de juiste richting waardoor een doelpunt uit bleef. Duno D. nam vervolgens het initiatief en had een optisch overwicht. Dit leverde een aantal corners op maar tot veel gevaar leidde dit niet. De eerste grote mogelijkheid voor de thuisploeg volgde in de 11e minuut. ACV-doelman Ben Wormmeester had een uitstekende redding in huis na een kopbal van Shapoul Ali. De rebound was voor Christian Gandu maar zijn schot belandde in het zijnet. Dit was tevens de laatste kans om te scoren voor de thuisploeg in het eerste bedrijf. Aangezien ACV ook geen mogelijkheden creëerde gingen de ploegen met een 0-0 stand aan de thee.

Tweede helft

In de tweede helft kwam de wedstrijd meer tot leven. Het aanwezige publiek kreeg meer waar voor zijn geld. De teams hielden elkaar nog steeds in evenwicht maar een doelpunt leek niet uitgesloten. Het warme weer (27 graden Celsius) weerhield beide teams er niet van veel strijd te leveren. In de 58e minuut leek ACV recht te hebben op een penalty na een overtreding binnen de beruchte lijnen. Jochem Jansen haakte Pascal Huser in het strafschopgebied maar scheidsrechter Henshuijs wilde niets weten van een penalty. Nog geen minuut later een voorzet van Purrel Fränkel vanaf de linkerflank. Buiten bereik van Ben Wormmeester belandde de bal op de lat. Uit de tegenaanval kon ACV bijna scoren. Pascal Huser gaf voor vanaf rechts waarna Jonah van der Werf opdook bij de eerste paal. Hij probeerde de bal achter zijn standbeen langs tegen de touwen te werken. De aanvaller raakte de bal echter niet goed en Duno D. weer rustig adem kon halen.

De wedstrijd begon na een uur spelen zijn tol te eisen. Binnen een minuut twee wissels bij de thuisploeg. Jochem Jansen en Christian Gandu moesten het veld geblesseerd verlaten. Even later ook twee wissels bij ACV. Pascal Huser en Jonah van der Werf verlieten het veld en werden vervangen door Leon Santema en Jonah van der Werf. Voor de 17-jarige Leon Santema betekende dit zijn competitiedebuut in de hoofdmacht van ACV.

Een kwartier voor het einde van de wedstrijd kreeg Joey Godee een levensgrote kans om Duno D. op voorsprong te zetten. Ben Wormmeester kon met een formidabele redding een doelpunt voor de blauwhemden voorkomen. Het einde van de wedstrijd kwam dichtbij maar beide teams legden zich nog niet neer bij een gelijkspel. Met name ACV probeerde nog een goal te forceren en kwam hier ook dichtbij. De zeer verdienstelijk debuterende Leon Santema kreeg een schietkans op een meter of 14 van het doel. Bij zijn schot werd hij aangetikt door Purrel Fränkel waardoor de bal geen kracht meekreeg en de debutant tegen de grond ging. Wederom zag scheidsrechter Henshuijs geen reden om een penalty te geven. De laatste mogelijkheid volgde drie minuten voor het einde van de wedstrijd. Rutger Timmermans kon schieten uit kansrijke positie maar hij mikte net iets te hoog.

Na afloop

Beide teams konden na afloop goed leven met de puntendeling. Verdedigend hadden Duno D. en ACV de zaakjes goed voor elkaar waardoor er aanvallend weinig mogelijkheden gecreëerd konden worden. Na de wedstrijden van vandaag staat ACV net als vorige week op de 5e positie in de Hoofdklasse B met 11 punten uit 6 wedstrijden. Urk is nog steeds de koploper. De ploeg van trainer Richard Karrenbelt won met 4-1 van Berkum en heeft 18 punten uit 7 duels.

Opstellingen

Duno D.: Patrick ter Mate, Renzo van Duren, Ted Heijckmann, Shapoul Al, Jochem Jansen (63. Anass Aamri, Christian Gandu (65. Kevin Sissing), Civard Sprockel, Bart van Brakel, Dominique Kivuvu, Joey Godee, Purrel Fränkel ©

ACV: Ben Wormmeester, Daniël Schans, Robert Talens, Gibril Sankoh ©, Jim de Leeuw, Ibrahim Sillah (86. Koen Steg), Nande Wielink, Pascal Huser (70. Leon Santema), Jonah van der Werf (73. Rutger Timmermans), Marco van der Heide, Ezra Schrijver

Toeschouwers: 150