Duno blijft in Doorwerth

21 september 2022 10:15

Hoewel de gesprekken met delegaties van CHRC, Redichem, RVW en vertegenwoordigers van de gemeente Renkum altijd prettig en positief zijn verlopen, heeft het bestuur van Duno besloten om toch op Sportpark De Waaijenberg in Doorwerth te blijven.

Fusieproces

Enkele jaren geleden heeft Duno een actieve rol gespeeld in het starten van het fusieproces met CHRC, Redichem en RVW. Het doel was om met een fusieclub de stap naar de landelijke divisies te maken. Waarbij meer leden, sponsoren, vrijwilligers en betere faciliteiten de voorwaarden voor een zo hoog mogelijk amateurniveau zouden verbeteren. Na een uitgebreide verkenning werd het sentiment voor een fusie binnen Duno steeds positiever, totdat duidelijk werd dat bij twee van de drie andere verenigingen geen draagvlak bestond voor het betalen van spelers van het eerste elftal. Ondanks dat Duno duidelijk heeft gemaakt dat de betaling van selectiespelers op een legale wijze via een door sponsors gefinancierde stichting zou plaatsvinden, bleek dit helaas toch een te groot struikelblok.

Bij de ledenraadpleging kreeg deze fusievariant bij twee van de vier clubs onvoldoende steun en werd besloten verder te gaan in een fusieformule zonder betalingen aan eerste elftalspelers. Daarmee wordt het bereiken van de landelijke divisies op korte termijn onmogelijk. Deze uitkomst is het gevolg van de wens van de leden van twee andere verenigingen en respecteren wij uiteraard volkomen. Een op een zo hoog mogelijk niveau spelend eerste team was voor Duno echter de voornaamste reden om het gesprek over een fusie aan te gaan.

Hoe verder?

Als alternatief is de fusiecommissie tot een nieuwe variant gekomen waarin de drie andere verenigingen vanaf de zomer van 2023 volledig fuseren en waarbij de nieuwe fusievereniging waarschijnlijk rond 2025 op een nieuw sportpark met geweldige faciliteiten op de huidige locatie van Sportpark Wilhelmina zal gaan voetballen. Duno zou in deze variant dan als onafhankelijke en externe partij ook gebruik maken van dit nieuwe sportpark. Hiervoor is echter (begrijpelijkerwijs) op korte termijn serieuze commitment van Duno nodig om in 2025 daadwerkelijk in te stappen.

Na contact met diverse geledingen binnen de vereniging heeft het bestuur van Duno besloten geen gebruik te maken van deze optie. Het bestuur van Duno ziet de toekomst van de club met vertrouwen tegemoet. Met nieuw elan hebben wij de afgelopen maanden flinke stappen gezet in de groei van de vereniging en de verbetering van de faciliteiten. Met veel nieuwe leden, teams, vrijwilligers en sponsors zijn wij bezig om onze speerpunten te realiseren en zien wij als vereniging geen reden om Doorwerth te verlaten. Hiermee behouden wij de sociale functie van de vereniging binnen Doorwerth, moet de jeugd weer in hun eigen woonplaats kunnen voetballen en blijven wij aantrekkelijk voor spelers om met Duno 1 de hoogst spelende zaterdagclub van de regio Arnhem te blijven.

Vanzelfsprekend wensen wij onze sportvrienden van CHRC, Redichem en RVW heel veel succes in het volgende traject van de fusiebesprekingen!

Bestuur Duno